“Waarom wil je eigenlijk een interview met mij? Een blik op de toekomst, die kan de jongere generatie veel beter geven. Nieuwe tijden, nieuwe leiders.” Bijna 30 jaar geleden richtte hij MH Roadstyling op. Destijds kon hij niet vermoeden dat het familiebedrijf zou uitgroeien tot marktleider in haar segment. Een tijdje geleden heeft hij besloten het iets rustiger aan te doen en langzamerhand plaats te maken voor de jongere generatie. “Mijn zoon Joos zal mij uiteindelijk volledig opvolgen. Ik werk sinds vorig jaar nog drie dagen per week en wil mijn werk geleidelijk afbouwen.” Ton Mostard over het ontstaan van MH Roadstyling, de opkomst van de nieuwe generatie én de toekomst van het groeiende familiebedrijf.
“We leven in een andere tijd vergeleken met de start van het bedrijf dertig jaar geleden. Destijds ging ik bijna dagelijks naar netwerkbijeenkomsten, recepties en evenementen om mijn relaties te ontmoeten. Dit waren mooie tijden waar we na de zakelijke bijeenkomsten nog gezamenlijk op stap gingen in de plaatselijke kroeg”, blikt Ton met plezier terug. “Tegenwoordig gaat het netwerken meer online, en ik vind het best jammer dat mensen elkaar minder lijken te ontmoeten. Gelukkig kan onze nieuwe generatie elkaar online goed vinden en ik laat dat ook graag aan hen over.”
Het familiebedrijf heeft de afgelopen 5 jaar een ongekende groei gemaakt. Niet in de laatste plaats doordat steeds weer is geïnvesteerd en geïnnoveerd. “Daar waar veel bedrijven het moeilijk hadden in de crisisperiode, hebben wij juist in die tijd specialisten aangenomen die ons bedrijf naar een hoger niveau konden tillen. Daarnaast is er behoorlijk geïnvesteerd in automatisering. Dat werpt nu haar vruchten af.”
De inmiddels vierde verbouwing van het pand in Sittard is van start gegaan. “In de beginjaren wilde ik niet groter worden dan 6 medewerkers. Dat is niet echt gelukt. Mede door een tweetal overnames zijn we inmiddels met ruim 70 medewerkers.” De ambitie voor de komende jaren blijft groot. “We zijn flink gegroeid, maar bovenal willen we onderscheidend zijn en blijven. We zijn een gezonde en betrouwbare organisatie die streeft naar kwaliteit en service. In een branche die steeds in beweging is vanwege technologische ontwikkelingen is het van belang om voor te blijven lopen en jezelf als organisatie verder te ontwikkelen. Alleen zo kun je koploper zijn en ervoor zorgen dat je klanten voor een volledig pakket aan kwaliteitsproducten bij je terecht kunnen.”
Kenmerkend voor MH Roadstyling is de nauwe band met haar klanten en medewerkers. “Een familiebedrijf brengt een bepaalde cultuur en werkwijze met zich mee. We zijn een hecht team en een platte organisatie, dat stralen we ook naar buiten toe uit.” Ton werkt al 22 jaar samen met zijn jongere broer Jos en ook hun kinderen zijn allen werkzaam in het bedrijf. “We werken graag samen, het is alleen soms moeilijk om het bij familiefeestjes niet over werk te hebben”, licht Ton lachend toe.
Nieuwe tijden vragen om nieuwe leiders. “Langzamerhand is de tijd rijp om de organisatie stapsgewijs te verlaten. Ik heb het volste vertrouwen in mijn zoon Joos die al jaren meewerkt in het bedrijf. Hij is ooit gestart als zaterdaghulp, 10 jaar geleden heeft hij zijn universitaire studie succesvol afgerond en enkele jaren geleden is hij toegetreden tot de directie. Gezien zijn gedrevenheid, aanpak en werkwijze heb ik het volste vertrouwen in zijn opvolging.”
Voorlopig blijft Ton betrokken bij MH Roadstyling. “Een volledig afscheid ambieer ik nog niet, maar ik ben inmiddels niet meer betrokken bij de dagelijkse leiding.” Het bloed kruipt toch waar het niet kan gaan. “Netwerken zit in mijn DNA, dus het relatiemanagement met bestaande en nieuwe klanten blijf ik voor mijn rekening nemen. En meedenken over nieuwe producten, dat gaat ook nooit over”, geeft hij eerlijk toe. Zijn toekomst ziet Ton rooskleurig tegemoet. “Ik krijg steeds meer tijd voor mijn hobby’s zoals, wandelen, fietsen, koken en tuinieren. En natuurlijk een goed glas wijn op zijn tijd.”